Saturday 25 February 2012

Slutspört!

Hej kära bloggläsare, nu är det över en månad sen jag skrev sist.. Jag tror inte bloggande passar mig egentligen - det är för lite interaktion. Jag "föreläser" om mina upplevelser och folk (typ?) läser och kanske till och med blir intresserade.. Jag tror både det vore mer intressant och mer givande för mig och er om vi pratade om det face-to-face eller kanske bara på chatt!

Men i brist av detta skriver jag ännu ett blogginlägg om vad som har hänt den senaste månaden, och vad som kommer att hända!

Det förmodligen största och viktigaste som hänt den senaste månaden är att vi tillsammans med organisationen har bestämt att jag och Jonathan bara ska stanna i Sydafrika till den 31:a mars istället för den 31:a maj. Det viktigaste i det är att vi tror att allt vi kan göra fram till juni hinner vi göra fram till april. Vi skulle kunna vara kvar på skolan i två månader till men det är bättre om vi jobbar effektivare och låter skolan testa att klara projektet utan oss.

Det finns också väldigt många saker i Sverige som drar - Jonathan längtar efter sin fästmö, jag längtar efter min familj (nu hamnade ni taktiskt först och inte sju:a som ni gjorde på min förra längtar-lista! Eller förstörde jag det nu?) Skyrim, Tim (nöjd?), diverse hemlagad mat och så vidare. Hur som helst får de flesta av er träffa mig ungefär två månader tidigare än innan! Jag ser fram emot det :)

Sen workshop:en vi hade den 16:e januari för att lära lärarna lära the learners hur man använde telefonerna (hihihi) - har vi försökt boka möten med lärarna så vi kan prata individuellt om hur mobilerna kan användas både i och utanför klassrummet, samt vad som kommer hända efter att jag och Jonathan lämnat skolan. Nu (en månad senare) har vi pratat med 6/8 av de viktigaste lärarna och 7/13 av alla lärare.. Man slutar aldrig att förundras över hur o-effektiva saker kan bli. Vi har försökt få lärarna att ge oss feedback på de videor, dokument och powerpoints vi lagt in på telefonerna - men det är inte förän nu nästa vecka vi (hoppas att vi) kommer få riktiga svar på vilka videos som är användbara och vilka som inte är det. Yay!

Igår hände någonting helt sanslöst med en av lärarna - som tydligen inte har varken lyssnat eller brytt sig om vad vi gör på skolan. Jag kopierar från Jonathans inlägg från sin blogg:

Jonas Hammerskog (JH): - Hej Mme Marumo, skulle du, när du har tid, kunna berätta för oss vilka av de här videoklippen på den här listan som är bra och vilka som är dåliga så att vi kan förbättra innehållet på telefonerna vi gett dig och dina elever och därmed förbättra undervisningen i de ämnen du är ansvarig för?
MMe Marumo (MM): -Videos?
JH: -Ja, videoklippen som vi lagt på elevernas telefoner så att de ska få tillgång till mer material, hela tiden.
MM-Men varför använder ni inte telefonerna när lärarna är borta?
JH: -Det gör vi.
MM: - Jaha. Men var är TV:n?
JH: - ?
MM: -Som ni visar videor på?
JH: -Det är det vi använder telefonerna till. Det var därför vi höll en 4timmars workshop med dig och de andra lärarna för en månad sedan. Det är därför vi bett dig om instruktioner gällande innehåll. Det är därför vi försökt få till ett individuellt samtal med dig. Det är därför vi gett dig en telefon. Det är därför vi är här.
MM: -Jag har inte tid. Förresten kan du skriva av de här jättelånga listorna med felstavade, afrikanska namn skrivna med skitdålig, oläsbar handstil och sedan skriva ut det åt mig. Det är väl därför ni är här?

Ok, den sista meningen är påhittad (resten är sann) men Mme Marumo är den av lärarna som oftast kommit och bett oss om olika liknande tjänster och uppenbarligen har hon inte lyssnat ett ord på vad vi sagt eller brytt sig ett dugg om vad vi gör på skolan. Tyvärr (eller kanske som tur var..) hörde jag inte dialogen live men Jonas var INTE glad när han återberättade.

Jag var inte glad när jag återberättade..

Hur som helst så flyter jobbet på - och det känns som barnen verkligen tycker att vi gör jätteskillnad både med telefonerna och med biblioteket. Några av lärarna är verkligen jätteposetiva och använder redan telefonerna regelbundet i sina klassrum - och en av lärarna (Herr Mogale) ska bli skolans Mobile-Learning expert så att han kan hjälpa de andra lärarna efter att vi åker i april.

Life goes on - och jag är väldigt nöjd medans det pågår. Förresten - jag kom in på The University of Glasgow i september? Nice? Sociologi.. Har inte fått svar på Sociologi/Psykologi kursen än som jag hellre vill gå - men det är ungefär samma sak!

Hoppas ni alla har det bra, längtar hem och vi ses om typ en månad (:O)

/Jonas

1 comment:

  1. Det är bara en månad kvar nu - och du står väldigt högt på min längtarlista.

    Kram!

    ReplyDelete