Tuesday 20 March 2012

Sista inlägget

Hej ömma läsare,

detta är mitt sista blogginlägg. Jag startade bloggen eftersom människor var intresserade att veta vad jag härjade runt med här nere i Mafiken - och jag orkade inte berätta om samma saker hela tiden.. När jag åker hem försvinner den aspekten, och bloggen likaså!

Jag tänkte nog sammanfatta vad jag har gjort här nere de senaste månaderna. Vissa saker kanske ni får fråga om (tänker inte gå in jättenoga på varje sak). Det blir lika mycket en sammanfattning för mig som för er! Hoppas att det sista inlägget är intresseväckande!

1. Organiserat ett bibliotek

Före



                                             Efter!










Typ i alla fall.. Sen vi byggde upp biblioteket har vi lånat ut över 400 böcker på både Engelska och Setswana. Många elever har kommit till biblioteket för att få använda sökmotorn på datorn, och vi har kunnat hjälpa eleverna när de kommit till biblioteket för att få hjälp med uppgifter. Biblioteket har nog varit den mest synliga förändringen. Förut hade de inte ett bibliotek, nu har de det. Både elever och lärare har reagerat väldigt positivt jämtemot biblioteket - och vi har försökt vårt bästa med att efterlämna ett biblioteksystem som kan drivas av skolan själv även efter att vi åker.

2. Lärt mig surfa

Tyvärr har jag inga bilder just nu - men det är asballt att surfa. Detta lärde jag mig i Kapstaden eftersom det inte finns så mycket vatten i Mafikeng!

3. Byggt upp ett "Mobile Learning" system på skolan

Mellan november och Februari så samlade och laddade vi ner sammanlagt 3.5GB av filmer, dokument, PDFer och powerpoints. Efter vi hade gjort detta laddade vi upp informationen på SD-kort som eleverna kunde använda i mobilerna de fått av projektet. Vi sammarbetade med lärarna för att ta reda på vilka ämnen de ville ha (så att det var i linje med den sydafrikanska läroplanen), och för att veta vilka filmer vi laddat ner som var bra och vilka som vi inte behövde.

Alla problem och idéer vi haft om telefonerna under dessa 7 månader är nedskrivna inför nästa projekt, så att de som tar över projektet och till och med nya skolor kan starta upp nya mobile-learning projekt med så lite problem som möjligt. Vi har också brännt CD-skivor till "Northwest Department of Education" fylld med dessa 3.5GB så att de undersöka om man kan sprida innehållet och/eller mobile Learning till fler skolor.

4. Blivit en jävel på squash

Ni i Sverige kan bring it on säger jag bara. Eftersom det finns totalt 0 andra saker att göra i Mafikeng skaffade jag och Jonathan ett squashmedlemskap och har spelar tre gånger i veckan i nästan 5 månader. För övrigt så spelar det ingen roll att det står ungefär 150-2 i Jonathans fördel, jag är bäst ändå. Ödmjuk är jag också.

5. En Survial guide

De sista månaderna i Mafikeng har varit ganska tråkiga... Man går och drömmer om livet i Sverige och allt kul som man inte har tillgång till här nere (Skyrim, snö, familj, vänner, träskor). Därför har jag satt ihop en kort "survival guide" om ni någonsin blir strandsatta i Mafikeng (eller dylik stad).

a. Om du har tillgång till Internet - använd inte internet på din fritid. Det finns gott om arbetstid där du inte har någonting att göra, så det är bättre att härja runt på internet då. Om inte går in på internet på eftermiddagarna/kvällarna har du mer att göra dagen efter!

b. Lär dig sova middag. Det är ett otroligt sätt att fördriva tid - och ganska enkelt om man går upp 06.00 varje morgon.

c. Planera att äta ute på dagar som du inte har mycket att göra på. Att gå ut och äta tar mycket tid som inte spenderas hemma - och känns inte som slöseri. Vi går tillexempel till en restaurang som ligger 30 minuter bort 1-2 gånger i veckan. Utmärkt sätt att fördriva tid.

d. Gå och lägg dig tidigt. Sova sova sova - särs särs särs!

e. När folk pratar om kristendom - nicka och le. Ett tips som grundar sig i alldeles för mycket erfarenhet.

f. Även när saker är sämst - skratta och le.

6. Fått flera nya vänner (mest Jonathan)

Jag har träffat många nya personer här nere - tyvärr kommer jag nog inte hålla kontakten med så många.. Däremot har jag nu en utmärkt bonus om jag åker till Göteborg!

7. Bott i en del av världen och träffat människor som har ett otroligt annorlunda perspektiv än mitt

Jag tror (och hoppas) att jag har lärt mig väldigt mycket av att bo här. När man pratar om analfabetism i Sydafrika är det ett otroligt abstrakt koncept som man inte förstår längre än att "det är dåligt". Att ha varit här nere i sju månader har gett mig en unik inblick i problemen som finns och en förståelse som jag är väldigt glad över att ha. Man kan tycka att det är synd/sämst/hemskt att "Afrika" inte har det "lika bra" som västvärlden - men det är utan en förståelse av livet här nere och utan en förståelse av människor med andra perspektiv. 

Sen vet jag inte om det var så mycket mer... Det är det säkert! Men när det gäller stora galna grejer som jag gjort sen jag kom hit täcker nog de här 7 punkterna det mesta.

Jag har haft ganska kul när jag skrivit den här bloggen, och jag har haft väldigt kul här i Mafikeng. Man kan sammanfatta hela vistelsen med att även om jag inte alltid trivts med platsen eller människorna har jag trivts väldigt mycket med jobbet. Jag tycker att det har varit väldigt givande att jobba här nere och förhoppningsvis spelar dessa 7 månader en stor roll i vilken väg jag tar av framtidens oändliga vägar!

All the best, saknar er alla.

Om 2 dygn landar jag i Sverige.

PEACE
Jonas

No comments:

Post a Comment