Wednesday 14 September 2011

Bättre sent än aldrig

Godeftermiddag gott folk!

Nu när jag varit i Sydafrika i nästan en månad har jag dragits med av en värld där knappt någonting är bråttom - vilket resulterat i att bloggen som jag planerat att starta har blivit uppskjuten och uppskjuten gång på gång. Men icke mer! Nu är den här. Jag kommer också att blogga i mer officiel form för organisationen jag jobbar med där det kommer stå exakt vad vi gör och håller på med i jobbet. Jag kommer också skriva lite sådant här - men bloggen kommer tillmestadels fyllas av de reflektioner, tankar och känslor man inte riktigt skriver om i en blogg som ska agera frontfigur för projektet jag jobbar med!

I första inlägget tänkte jag bara förklara varför jag är i Mahikeng i Sydafrikas nord-västra provins, och lite om vad jag ska göra - något som de flesta kanske vet men tål ända att upprepas!

Jag jobbar med en organisation som heter Learning Academy worldwide som jobbar med att bekämpa analfabetismen bland Sydafrikanska barn. Med barn menar jag även folk som är upp till typ fyra år äldre än mig - alla som går upp till gymnasiet. Jag och min svenska kollega Jonathan jobbar med lite olika skolor i - men främst en skola som heter Mogakolodi Masibi Secondary School som ligger i en by som heter Disaneng strax utanför Mahikeng. Där har jag och Jonathan uppdraget att, i stort sett och väldigt förenklat, lösa alla skolans problem med att barnen inte kan ordentlig engelska, inte kan räkna matte ordentligt m.m. Men det ska jag inte skriva om nu! Jag har bara internet-tid en kort stund kvar eftersom internet-caféet, likt allting annat i Mahikeng, stänger klockan sex. Standard.

Mer inlägg kommer inom kort! Hoppas mina berätelser och skildringar av verkligheten kommer att vara läsvärda och intressanta. :)

Vad mer skriver man i ett blogginlägg? Go Springboks (Sydafrika) i rugbyVM!

Klart Slut

Jonas

2 comments:

  1. Underbar läsning! Tänker på dig jätteofta, och hoppas att du har det bra! Tusen kramar!

    ReplyDelete
  2. ÄNTf***ingLIGEN!!!!!!! Kul att veta att du har det bra i Sydafrika. Ser framemot fler spännande uppdateringar.

    Kram
    /Tim

    ReplyDelete