Wednesday 21 September 2011

T.I.A, biblioteket och plankning towards a better future.

Hej kära bloggläsare.

I mitt förra inlägg så sa jag att detta inlägg skulle handla om engelskaproblemen på skolan. Det ska det inte. Det var så att när jag och Jonathan i måndags skulle för första gången ta bussen till skolan (som går 05.50 på morgonen) uppstod ett s.k T.I.A-problem - This is Africa. Låt mig berätta:

Jag och Jonathan ramlar ur sängen ca 05.10 för att göra oss i ordning för att träffa Thabang vid ett köpcentrum ca 5-10 minuter ifrån vår lodge kl. 05.30. Thabang är sen, så vi kommer inte iväg förän ca 8 minuter innan bussen går - och vi är ca 8 minuter (i rask takt) ifrån där bussen ska gå! Vi skyndar dit, bussen har inte gått på tid (T.I.A) - vi väntar tålmodigt på bussen och är glada att vi han. Fem minuter går, tio, tjugo - och tillslut frågar Thabang någon buss-nisse om Disaneng bussen. Det visar sig att bussen har slutat gå här - utan går helt plötsligt från en annan del av staden - och nu är det så sent att den inte går längre. Jag, Thabang och Jonathan irrar runt lite och försöker få tag på en shuttle-taxi som går till Disaneng - förgäves. Vi bestämer med Mr. Langa (rektorn) att oavsett vad vi gör kommer vi inte hinna till skolan innan kl 12 - så det är bättre att vi stannar hemma och jobbar. Kl. 07 kommer jag och Jonathan tillbaks till lodgen, skrattar åt att T.I.A och somnar i på den dag som blivit en förlängd-helg-dag.

Det blev inget möte eller jobb på biblioteket den dagen, det blev faktiskt inget jobb alls. Det är så att vi hade ingenting att jobba med, för att vi spenderade lite tid på söndag åt att förbereda ALLT som skulle kunna behövas förberedas till måndagen. Standard svenskt..

Det var dagens historia, sen dess har vi spenderat två dagar på skolan och har fått massor gjort i biblioteket. Här är lite bilder som beskriver utveckligen (ni kan hitta hur det såg ut innan i förra blogginlägget!):

Ovan kan ni se en bild ur samma vinkel som en bild jag tog dag 1!

Och till höger kan ni se de högar jag börjat sortera skönliteraturen i - från A-Z-högar!


Att tillägga är att det varenda författare har namn som börjar på M - så M högen är utan överdrift ca 8 gånger större än alla andra högar.





Enstaka böcker som låg huller om buller är nu sorterade in i högar efter kategori! Min favoritkategori är skönliteraturböcker som ligger i "Fine-ass-bok"-kategorin. Där ligger bara riktigt gamla böcker med hård rygg (ca 8 stycken just nu) - såna där som inte riktigt görs längre. Det är också roligt att notera att Shakespeare-kategorin är helt enorm.






Det är nu så mycket böcker på kategoriserade på golvet att vi gör snirkel-gångar mellan böckerna! Till höger är matte-högen, nere till vänster är sciences och uppe till vänster är en slags geografi/jordbruk/ekonomi-hög!









Ibland måste man dock slappna av och inte bara vara en robot som bär böcker. Jag fick en slag snilleblixt då jag blev påmind av begreppet "plankning" eller "planking". Det är lite för efterblivet för att förklara, det enklaste sättet att förstå vad plankning är att se bilder på det! Här är jag som plankar mellan två bokhögar:

Ni kanske inte gör sånt här varje dag - men för Jonas? Standard.

Jag är as-ball (jag och Jonathan har kommit fram till är när man är ball, så är man egentligen inte ball..)








Här är Jonathan som testar plankning i en slags superman-tolkning:












Och här är Thabang, som förmodligen nu tycker att svenskar är heeeeeelt sjuka i huvudet, som trycker en clean plankning.









Till sist har vi mig igen, i en lite svårare nedåtvinklad plankning:
















Plankning är alltså när man ligger nedåtvänd, raklång på precis vadsomhelst. Kolla wikipediaartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Planking_%28fad%29

Ni kanske tycker jag är galen - och helt ärligt så skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt >:D Vi hade i alla fall otroligt kul i vår planking-paus i vårt febrila arbete med biblioteket - som för övrigt nästan är färdigsorterat.. Bara att få upp allt på hyllorna igen..

Hoppas det är bra med alla! Peace out - och jag uppmuntrar alla att testa plankning så fort ni får chansen! Det är hel-festligt (också ett ord som inte alltid används till att beskriva ursprungsbetydelsen av ordet!)

/Jonas

3 comments:

  1. Du är för skön - jag som trodde att jag skulle läsa en helt normal bloggpost. Den tog sig...

    ReplyDelete
  2. Är soffan ok som planking-underlag? Eller är det fusk?

    ReplyDelete
  3. Inget är fusk i planking. Allt går att planka på. Det är faktiskt väldigt kul att planka på ställen som är så vansinnigt enkla att planka på att det blir löjligt - stor humor!

    ReplyDelete