Thursday 29 September 2011

M-ubuntu i D-urban!

Godkväll ärade bloggläsare.

Jag är ledsen att jag inte skrivit på en vecka! Jag har fått klagomål av mina kära vänner som jag självklart vill blidka med denna blogg!

Så.. var ska man börja..

Biblioteket har gått bra, även om jag inte varit där sen förra fredagen. Skönliteraturen är sorterad, shakespeare är i sin hylla och nu är det enda som är kvar att lärare ska komma och hämta alla böcker som vi inte vill ska vara i biblioteket samt sortera in alla faktaböcker i hyllorna! Fest.

Fast nu är det så att jag är inte längre i Mahikeng, utan jag har hamnat i Durban! Efter en helg av schackspelande mot Jonathan (standard att jag vinner hela tiden), och lite semi-jobb hemifrån, så gick jag och Jonathan upp för att möta Thabang och ta bussen kl 07.00 måndag morgon! Kom bussen 07.00...? Vi båda vet svaret.

Efter ca 5 timmars bussresa på en buss som inte gick att sova på (men fungerade utmärkt att halv medvetslöst flyga runt i sätet och vakna var hundrade meter), hamnade vi i Johannesburg, varifrån vi kl 15.10 flög till Durban! Skälet varför vi skulle till Durban är flera:

1. I sammarbete med Durban University of Technology så ska vår organisation hålla i en veckolång utbildning för ca 200 19 åringar som ska skriva sitt slutprov i slutet på november.
2. Träffa de andra volontärerna i organisationen: Jason, Charlton och Sasha
3. Träffa Lucy Haagan, som är den person som möjliggjort organisationens arbete från sitt universitet (Duke university i Michigan)
4. ???
5. Profit

Vi träffade de andra volontärerna på flygplatsen och bekantade oss genast - ett mysigt festgäng från kapstaden vars engelska består av 33% afrikans, 50% engelska och 17% någon slags blandning mellan orkiska och klingonska - sköna är dem i alla fall! Vi har nu etablerat oss på Myrtle's Lodge som ligger verkligen mitt ute i ingenstans i Durban. Det finns inget riktigt internet (därav inaktiv blogg :<), staden ligger minst 30 minuter iväg och ingenting ligger i gångavstånd. Påminner lite om Mahikeng!

Vill påpeka att jag inte klagar, jag är faktiskt ganska nöjd med situationen, men jag vill återberätta situationen as it is so to speak!

Vi, tillsammans med Lucy, ska alltså organisera en veckolång genomgång inför deras slutprov. Detta ska vi göra genom att använda de ca 100 smartphones vi har tillgång till. Det bästa vi kan göra med telefonerna den här gången är att hjälpa eleverna när de räknar matte genom att lägga en massa Khan-academy filmer på telefonerna. Om ni inte vet vad Khan Academy är så är det en nisse på youtube som kommit på den fullständigt briljanta idéen om att ladda upp genomgångar av i stort sett allting på en youtube kanal - där man kan pausa, spola tillbaka, och gå igenom matte och andra ämnen för nästan alla årskurser.. Här är en länk:

http://www.youtube.com/user/khanacademy?feature=chclk

Just nu är det väldigt mycket jobb och förberedelse, ganska mycket stress, men det känns som att det kommer gå bra. Jag och Jonathan håller fortfarande på att vänja oss vid det Sydafrikanska arbetetsättet, vilket inte alltid är att föredra (om jag säger det snällt!)

Saker jag saknar med Sverige just nu är:

Lite basstruktur
Kommunaltrafik
Min bror
Skyrim
Viktor Schmidt (som kommer få ett blogginlägg tillägnat sig senare, ursäkta på förhand till alla som inte känner denna underbara varelse - men ni kommer få en ordentlig genomgång av denna övermänniska snarligen!)
Skyrim
Mina föräldrafigurer
Massa andra saker som kommer göra den här listan alldeles för lång.

Nu är det nog slut på det här blogginlägget! Jag hoppas på att kunna uppdatera er lite oftare med mycket roligare och intressanta saker också!

For now - farväl, och må kraften vara med er!

/Jonas

2 comments:

  1. Jag (7 plats) har två synpunkter. 1. Jag vill inte komma efter ett spel i en lista (4plats). 2. Jag vill inte komma efter ett/samma spel i samma lista (6 plats). Din far som inte kan kommentera hälsar "ska komma från Jonas" apropå din kommentar om struktur.

    ReplyDelete
  2. Förlåt ömma moder! Jag skrev blogginlägget i allra största hast mellan jobbgrejer efter påtryckningar från några andra bloggläsare.. Listan är inte strukturerad efter vilka jag saknar mest, utan är bara en avsaknadslista!

    Sen kan du hälsa min fader att det finns struktur och struktur!

    ReplyDelete