Friday 16 September 2011

Finns en del jobb att göra!

God morgon gott folk!

Jag tänkte bara berätta/visa om vad jag och Jonathan gjorde igår.

En av de grejerna som jag och Jonathan märkte att vi kunde hjälpa skolan med var att göra i ordning deras bibliotek, vilket används som ett bokförråd. Vår idé är att göra i ordning hela biblioteket där böcker ligger på hög, huller om buller (:D) - varav de flesta förmodligen inte används (bilder kan ni se lite längre ner i inlägget). Jag och Jonathan vill att biblioteket ska kunna vara en slags bas där han och jag kan vara - och elever kan få en plats där de kan jobba hur mycket de vill, få hjälp när de behöver och faktiskt kunna använda de böcker som finns där.

Igår började projektet!


Den här bilden (alla bilderna är tagna med en smartphone, så kvaliteten är inte alltid den bästa) är tagen ungefär 10 minuter efter vi börjat sortera böcker. Biblioteket såg ut sådär när vi kom in, fast de högarna som ligger längst ner till vänster/mitten låg då på hyllan till vänster!







 Standard bokhylla. Denna har vi ännu inte tagit itu med. Nästan alla är skönlitterära böcker där det inte finns typ 30 exemplar, vilket betyder att när vi börjar sortera dem borde vi försöka göra det i bokstavsordning.









Finns en viss ordning i biblioteket, här och där. När det ser ut som det gör på bilden till höger (det är bara läroböcker vilket också gör det enklare) är det enklare att sortera in böckerna efter kategori, klass, ålder osv osv.









Så här såg det ut när vi började. Mycket jobb? Ja. Det som är bra med det är att det är något som man bara måste göra en gång. När vi fått sorterat biblioteket, fått in lite datorer, smartphones, bord, stolar och gjort om denna håla med böcker till en fullt fungerande plats där elever kan få hjälp och plugga, plugga, plugga!

Så här såg det ut efter ca. två timmars arbete:

Nästan hela vänstra hyllan är avklarad!


Jonathan i bokhavet!

Det ni ser på översta hyllan är samlingar med samma bok som inte är tillräckligt många för att få sin egen hög på golvet. Alla ligger kategoriserade så att om vi hittar t.ex en udda mattebok kan vi gå till mattesektionen av översta hyllan, kolla om det finns en lika dan där uppe, och i så fall lägga in boken!


Mittenhyllan är nästan bara skönlitterära böcker.. Sparar nog det till måndag :)



 Från vänststra sidan under tavlan:

Språk - "The sciences" (kemi, fysik, naturkunskap, teknologi etcetcetc.), högen är rätt stor.. - Geografi - Agricultural sciences!





Nere till höger kan man också skymta deras samling av matteböcker.. fast här är en bättre bild:



Deras samling av matteböcker är verkligen HELT ENORM.. Används alla? Nej. Jag och Jonathan är rätt säkra på att mer än hälften av dessa böcker inte används. Vi hittade tillexempel ett tjugotal böcker om datorkunskap från 1990.. Lite som att läsa en geografibok från 1850 - det är snarare en historia-bok.

Det som är lite ledsamt är att trots alla dessa matteböcker går det inte bra för eleverna i matte. Eleverna delas in i två olika matematik-klasser.

Mathematics och Math Literacy. Mathematics är avancerad matte. I årskurs 10 (motsvarande ettan på gymnasiet) börjar eleverna läsa matte som motsvarar Matte D kursen på gymnasiet. De läser mycket av den matten och på sina tre "gymnasieår" läser de en konstant hög nivå utav matte.

Math Literacy är ganska simpel matte som liknar mer det svenska sättet att lära ut - allting är väldigt verklighetsbaserat. Det man skulle vilja är att åtminstone alla elever skulle klara Math Literacy, och att det skulle vara ganska okej att om folk inte klarade Mathematics. Jag som samhälles elever tycker det är rätt mycket viktigare att alla kan den matten som man behöver för att ta sig fram i livet, snarare än den kunskap man behöver för att räkna ut en sida av en triangels längd med bara två vinklar och en annan sidas längd.. Sånt tycker jag är ganska meningslöst om man inte siktar på att jobba mycket med avancerad matte!

Det som man också vill tänka på är att det går fyra gånger mer elever på math literacy än i athematics. I alla fall -  när vi frågade hur eleverna ligger till blev vi ganska chockade.

Resultaten för årskurs elva är följande:

Av de som går math literacy klarar får ca 23% av eleverna ens Godkänt, 77% klarar inte kursen.

Av de som går mathematics (elva personer), klarar tydligen 5% kursen..

Vänta nu.. 5% av 11? Så lite mer än en halv person klarar alltså kursen.. Inte undra på att skolan har problem.

Det finns väldigt mycket jobb att göra här, men det som känns otroligt bra är att det verkar som att eleverna är väldigt ambitiösa och alla vill att det ska bli bättre. Det känns som jag och Jonathan skulle kunna göra verklig skilland här - speciellt med biblioteksprojektet.

Det känns som jag skulle kunna skriva i år och dar om hur det ligger till - men jag tror att det räcker för den här gången.

Nästa gång jag skriver kommer jag nog nämna det som vi tror är det största problemet på skolan när det gäller analfabetism/dåliga resultat - att nivån på engelska är extremt låg fast all undervisning och interaktion mellan lärare och elever och elever med varandra SKA ske på engelska... Jag och Jonathan ska ha möte med skolledningen på Måndag, så mer om det då!

Saknar otroligt många personer! Längtar efter att få träffa er alla igen.

Hoppas allt är bra med er

Yours Truly

Jonas

3 comments:

  1. Det är jättebra med oss. Och urkul att veta vad du gör!

    ReplyDelete
  2. Tufft och viktigt låter det som. Ditt rätta element helt enkelt. Längtar efter dig! Carina :-)

    ReplyDelete
  3. Wow Jonas, vilket uppdrag! Finns det NÅGOT man skulle kunna använda datorböcker från 1990 till?

    Typ som den här briljanta återvinningen av PET-flaskor: http://www.youtube.com/watch?v=JOl4vwhwkW8

    Ta reda på vad som behövs i Mahikeng, så kan vi brainstorma!:-)

    ReplyDelete