Monday 3 October 2011

Dag ett på pluggveckan!

Ärade bloggläsare.

Idag var första dagen på den plugg-vecka som jag och de andra volontärerna har förberett för de ca 200 "treorna" (härefter kallade matriculents). Dagen började.. skojigt. På morgonen visade det sig att vi hade 40 smartphones för lite (dvs att vi hade ca 45 smartphones på ca 200 elever. Hurr durr skoj) på grund av slarv från hela gruppen att alla trodde att någon annan hade mest koll. Vi fick omstrukturera alla lektioner vi hade planerat för idag - och väldigt få saker funkade enligt schemat. Däremot så gick det väldigt bra. Volontärerna gjorde ett helt fantastiskt ryck och hanterade allting jättebra. Jag och Thabang fick hålla i den enda gruppen som fick bli utan telefoner - och det gick ganska bra.. Jag lärde barnen om sannolikhet - och det kändes som om jag faktiskt lärde dem något som inte deras lärare lyckades med. Kändes rätt bra sådär 18-årings-standard :)

Dagen var i alla fall ganska lyckad.. och vi känner oss mycket mer förberedda inför imorgon. Jag ska se om jag kan härja ihop ett par bilder under dessa dagar så ni kan titta osv!

Jag har mått lite fram och tillbaka de senaste dagarna, på grund av stress och jobb och mycket annat - men det känns som om allting håller på att bli bättre nu. Det känns som om jag alldeles snart kanske är påväg ut ur en vänja-och-lära-mig-period och in i en fan-här-ska-saker-göras-period. Alltid med ett leende på läpparna! Nästan i alla fall. Känner mig sådär drypande vidrigt positiv till allting just nu. Bäst att någon cynisk-jävel kommer och tar ner mig på jorden innan jag flyger bort.

Det var typ allt för den här gången! Jag tänkte faktiskt skriva en liten kort snutt om min mor - som lyckats föda, hushålla och fostra mig till en skaplig människa! Detta är en s.k. feat som bara en annan person i världen lyckats med (nämligen min fader). Jag saknar dem båda väldigt mycket, men jag får i alla fall träffa min kära mamma när hon kommer ner till på en weekend-resa [förutom migsjälv, även om jag inte har råd, är det nog bara mamma  och Carina (Agnes mamma för er som är obildade!) som kan flumma till en "weekend-resa" till kapstaden.. Nåja.] till kapstaden den 19:de oktober!

Far och bror får skynda sig ner snart också. Alla andra är förstås välkomna också!


Hoppas alla har det bra. Ni är snygga allihopa osvosv. Välmenad cynicism mottas med alldeles för mycket naivitet på hamsterskog@hotmail.com.

Jonas out!

2 comments:

  1. Hej Jonas,
    Gissar att Jonathan kan anta rollen som bitter "cynisk-jävel" om du frågar snällt. Härligt att få uppdateringar från dig, när han inte skriver överdrivet mycket om hur det går för er!
    Bästa hälsningar, Johanna

    ReplyDelete
  2. Jag ber att få protestera. Jag flummar aldrig. Att åka på weekendresa till Kapstaden är 32 h broderi på flygplan (jävlar vad mkt kuddar det blir) och fyra dygn i Kapstaden. Så det. Du är ett fenomen Jonas, fattar fortfarande inte hur det gått till. Flyg på!

    ReplyDelete