Wednesday 12 October 2011

Biblioteketet klart och Lord of the Beast.

God eftermiddag kära bloggläsare.

Nu är man hemma i Mafeking igen - tillbaka till skolan, biblioteket och värmen. Inget har hänt medan vi varit borta - förutom att allt har gått sönder! Vår AC funkade inte (nu fixad), vi tappade bort alla intressanta TV kanaler på TVn (standard Sydafrika) och grinden som förut öppnades med en slags blip-knapps-avläsare (sån som man använder för att komma in i diverse trappuppgångar på Fatburskvarnsgatan på Södermalm, ifall någon undrade) låter nu som ett döende nötkreatur varje gång man måste dra upp den med rå styrka!

Så vad har vi gjort sen vi kommit tillbaka? Vi har utvärderat vad som hände i Durban - så att vi nästa gång kan vara ännu mer awesome när vi håller på med sånt. Vi har också slutfört biblioteket - i alla fall i huvudgrejer. Vi ska fixa el till datorerna och massa småsaker (det är faktiskt småsaker).. Om någon har glömt hur biblioteket såg ut innan tänkte jag bara göra en lite före/efter grej:

 Standard?









Glöm den flummiga 29 (HAHA)
åringen som plankar - titta
på böckerna!







Här är en dammhögen efter vi sopade golvet:

Fett mysig.. Keith Richards hade nog varit mer taggad än jag!












Sen var det bara sista bilden i bildspelet. Det är en tapper varelse som mött sin död under min och Jonathans arbete i biblioteket. Låt mig förtälja. En dag när vår kära kollega Thabang rotade igenom en bokhög flög han plötsligt två meter upp i luften och skrek som den modigaste krigare gör när han blir överraskad och rädd. Jag och Jonathan beväpnar oss med en bok i varje hand och yttrar ett dundrande "vafalls?!" Det visar sig att Thabang var då den första som upptäckt en varelse som volontärgruppen hade grävt upp djupt i bibliotekets gruva (mycket som dvärgarna gjorde med Morgoths Balrog i Moria)! Vi döpte denna varelse till Rammutla (efter den kända(?) Sydafrikanska författaren vars namn lät lite som en ond häxa.. Lite som Katla i Bröderna Lejonhjärta m.m). Thabang sa bara att det var en spindel - vilket vi avfärdade som en liten husspindel som Thabang blev skiträdd för. Ack så fel vi hade:

Den där golvlisten är nog lite över 3 dm hög..













Jag och Jonathan mötte Rammutla för första gången när vi nästan var klar med alla golvhögar. Hon hade tagit skydd bakom den sista osorterade bokhögen. Jag och Jonathan, även fast vi är jävligt balla, blev faktiskt lite rädda för denna best. Vi bestämde oss för att Rammutla skulle bli våran husspindel - och att någon dag när skiten skulle träffa fläkten skulle vi ha ett episkt slag mot Rammutla för att tillslut visa vår dominans i biblioteket. Det var i alla fall tanken.

Dock visade sig att när Jonathan helt random skulle ställa ner en bokhög på golvet råkade han ställa ner hela högen på Rammutla.. Alltså - Rammutla mördarspindeln mötte sitt öde under en hög med obskyra Sydafrikanska B-böcker. Ganska ohederlig död, i mina ögon.

Förutom våra spindeläventyr och biblioteket är allt ganska vanligt. Förutom att jag tror att jag fått någonting som kallas Temporomandibular Joint Disorder.. fränt! Min vänstra käke har låst sig i "jointen" med det fräna namnet, så att jag kan inte öppna munnen med mer än ca 50% och har lite svårt för mat som år hårdare än pasta.. Läkarbesök är redan inbokat, kanske blir kofotsmetoden som får lösa det eller något!

Hoppas allting är bra i Sverige, Norge, Storbritannien, Indonesien(?) och alla andra ställen där en massa svenska personer läser min blogg. Funderar på att byta till engelska (min fader har redan påpekat att det finns gott om anglesismer i min text så det kanske inte är ett så stort byte) - men känns ganska bra att skriva på svenska just nu!

Peace, Love and Understanding™
Er Jonas

4 comments:

  1. Stackars arma Rammutla. Vilket öde! Och fortsätt skriv på svenska.
    Din ömma svenska moder som gärna överser med anglicismerna

    ReplyDelete
  2. Menar du på allvar att det var typ 3-4 cm mellan ögonen på besten?

    ReplyDelete
  3. Det är svårt att ge en exakt bedömning på det faktiska avståndet mellan bestens ögon.. Jag var fylld av skräck. 3-4cm verkar dock lite överdrivet om man tittar på bilden.. Men kroppen var nog 4-5 cm lång - vilket är på den större skalan för en spindel. Speciellt om det inte är en tarantula.

    ReplyDelete
  4. Det är ju lite förargligt att ha gått miste om ett episkt slag mot en sådan best på grund av en trave böcker - det är i sanning en neslig död.

    ReplyDelete