Friday 7 October 2011

Slut på matric-week i Durban

Godkväll kära bloggläsare!

Nu har veckan för the matriculents slut här i Durban - med blandade resultat.

Förutom att hela veckan var den strukturerade människans mardröm - så gick allting väldigt väldigt bra. Det här var första gången vår organisation fick chansen att organisera någonting så stort. Tidigare har vi bara sammarbetat med skolor och placerat smartphones i en enskild klass och bara jobbat med den klassen - medan nu fick vi chansen att ha motsvarigheten till sex olika klasser som fick göra sammanlagt 12 olika lektioner strukturerade runt våra smartphones! Alla elever (förutom just den klassen organisationen har jobbat med i nästan ett år som också var här i Durban) reagerade väldigt posetivt till telfonerna - det var jättehäftigt att se hur eleverna koncentrerade sig när de höll på med telefoner. Med allt material som vi har lagt på telefonerna kan de vara en otrolig resurs i Sydafrikansk utbildning.

Nu är det förmodligen någon som undrar varför smartphones är så fantastiskt bra. Det finns väl inte så stor tillgång på telfoner i Sydafrika och man skulle lika gärna kunna använda laptops (som t.ex. "One Laptop per Child projektet som jag tror har sitt ursprung från MIT: http://one.laptop.org/).

De sakerna som man då ska tänka på när det gäller Sydafrika är att det finns mer mobiltelefoner i Sydafrika än vad det finns människor (detta har jag hört från Professor Lucy Haagen som ledde hela den här veckan i Durban - jag glömde att ta källan på det men ska försöka fixa fram den så snart som möjligt!) Den är visserligen inte spridd så att alla människor i Sydafrika har varsin telefon - men det visar en tendens att telefonen som objekt (inte läromedel) är väldigt utspritt. Det betyder att Sydafrika är den perfekta platsen för just oss att bedriva vårat projekt eftersom tillgången är så stor - vilket betyder att potentialen är enorm. Vi tror att Smartphones, istället för att ses som telefoner, borde ses som små datorer. Den har i stort sett all potential som en dator har - men är väldigt mycket mer energieffektiv och tar väldigt mycket mindre plats.

Notera att jag inte säger att One laptop per child är ett dåligt projekt - det är ett otroligt bra projekt! Jag vill bara visa att projektet jag arbetar med nu har väldigt mycket potential utifrån hur situationen i världen ser ut just nu!

Hur som helst - matricweek. Alla volontärer som jobbade med projektet (6 från learning academy, 6 från Durban University of Technology) lärde oss väldigt mycket i veckan. Även om allt inte gick som vi tänkt oss, verkligen inte, så har vi kunnat uppmärksamma de problem vi haft med planering, praktiserandet, teknologin och många, många andra saker - och kommer i framtiden kunna göra ännu bättre plugg-veckor med hjälp av mobilerna.

En väldigt häftig sak var också att sista dagen på pluggveckan (torsdag) - så kom "the Provincial Head of Department of Kwazulu Natal", Dr Nkosinathi Sp Sishi, och hälsade på skolan vi jobbade på. Han observerade vad vi gjorde med telfonerna, talde inför eleverna om hur viktigt utbildning är och var allmänt inspirerande. Personligen tycker jag att det är väldigt häftigt att det vi gjort den här veckan blir så uppmärksammat av människor som är högt uppsatta inom Sydafrikas utbildningsväsen. Lite synd bara att det var en lite "famla-i-mörkret"-upplevelse från vår sida!

Hur som helst är jag nöjd  - nästa gång ska det bli ännu bättre - och det känns bara mer och mer som det jag gör här kan göra skillnad, om inte för hela världen eller ens Sydafrika, så åtminstone för de barn som jag arbetar med - något som jag är mer än nöjd med :)

Hoppas alla mår bra där hemma! Vill uppdatera er om vad jag håller på med... Nu känns det lite som slutet på ett kapitel eftersom nu är det "hem" till Mafeking igen - men mer uppdateringar i framtiden kommer!

Om någon har någon flummig fråga eller vad som helst så är det bara att fråga! Det är min policy i klassrummet (so far i alla fall) så det får bli samma med er!

Peace out!
/Jonas

No comments:

Post a Comment