Wednesday 5 October 2011

Viktor "jävla smällE!111" Schmidt

Ärade bloggläsare. Innan jag börjar med det här blogginlägget måste jag skriva en disclaimer. Det som skrivs idag ligger utanför det jag vanligvis skriver om bloggen och är därför (förmodligen) inte lika intressant för en del av er som läser. Jag hoppas ändå att detta inlägg inte avskräcker er - och att ni fortsätter att läsa om mina Sydafrikanska äventyr i framtiden!

Idag är näst sista dagen på pluggveckan i Durban och inom de närmaste dagarna kommer jag berätta hur det har gått. Men idag står något mycket viktigare på agendan. Jag ska tala om en man med många namn. Schmidt, Dovahkiin, Schmitty, Gimrik, Vicky, kapitalistsvin, "din klasskompis", stekaren - mannen, myten, Viktor Schmidt.

Viktor Schmidt föddes den 20 november 1992, samma dag som Windsor Castle utanför London eldhärjades - samt på den 292:a årsdagen av Svenskarnas seger mot Ryssarna vid Närva trotts at de var över tre gånger så många! Den 20 november är en utmärkt dag för en krigare som Viktor Schmidt att födas på, då hans låga och kämparglöd brinner lika starkt som slottet Windsor då gjorde - samt att han har ärvt svenskarnas obevekliga mod och styrka från över 290 år tidigare!

Året var 2008 då jag först fick ta del av de s.k. "Viktor Schmidt Chronicles". Jag kan medje att mitt första intryck av denna då unga man beskriver jag hellre såhär än med tusen ord:









Men vad första anblicken ofta är förrädisk! Inte visste jag att bakom denna fasad av manboy fanns det en kämpe med ett hjärta kan beskrivas med dessa bilder:














Vänskap och krigaranda, slughet (;D;D;D), samt visdom och insikt!

Under tre år i Kungsholmsborgen har jag lärt känna denna Schmidt både i privatlivet och i arbetslivet. I privatlivet har många saker gemensamt, bland annat vår karisma, humor och ödmjukhet - även om jag måste medge att det är svårt att vara ödmjukare än Viktor Schmidt! Han är en sann vän som inte ger sig i svåra tider, som alltid framställer resultat - och är en jävel på att säga saker vid rätt tillfälle! I arbetslivet är Viktor Schmidt någon man kan lita på. På kungsholmen komponerar de fortfarande lyrik och förtäljer om hur Viktor Schmidt i maj månad lyckades med bedriften att bli klar med sin Sudan-uppsats på bara 45 minuter! En bedrift som ingen förutom hans gruppkamrat ens kom i närheten av!

Under de lite dryga tre år jag känt Viktor Schmidt måste jag medje att hans kärlekssituation varit mystisk! Mellan många inte så oytliga och lustiga välkända Schmidt-ramsor som inte kan återberättas i text kände jag att det gömde sig någonting bakom denna fasad av grabbighet! Jag har under åren undrat när den djupa och älskande individ skulle hitta sin motpart i något slags fast förhållande! Och nu verkar Schmidt frälst av en underbar kvinna vid namn Dominique Välilä. Om det är någon som förtjänar lika mycket upphöjelse och credit som Schmidt, är det fröken Välilä. Jag har inte träffat någon människa som har kunnat ge herr Viktor lika mycket svar på tal som henne! Man kan bara konstatera att Schmidt verkligen haft tur. Jag måste medje att denna paragraf är mest skriven i syfte att jaga upp lille Schmidt om vad jag skulle skriva härnäst - men jag tänker inte gå in på så mycket djupare detalj än så. Schmidt är en man med integritet, något som skall bestå.

I en avslutande paragraf tänkte jag skriva några små detaljer som är mycket bra att veta om Viktor Schmidt. Han känner sig väldigt lätt kränkt - speciellt när det förefaller sig roligt att vara så i en mängd olika frågor så som feminism och elevens roll gemtemot lärare (M. Orfévre har nog lyckats kränka herr Schmidt ett antal gånger - enligt schmidt standard). Han är en kille man kan lita på - som inte är den som ljuger och bedrar! En ärlig kille - som kommer någon dag att lämna denna världen med stora skor att fylla, och med ett stort intryck på världen (inte bara posetivt, på miljön också - ditt kapitalistsvin!)

För att avsluta tänker säga är att Schmidt må vara moderat - men för mig finns det ingen större kamrat!

Klart slut, all hail Schmidt - DRAGONBORN!

P.S Detta är bara en mycket liten del i the Viktor Schmidt chronicles - om ni inte redan har gjort det föreslår jag att ni åtar er uppdraget att lära er resten genom att bekanta er med Viktor!

/Jonas

No comments:

Post a Comment